شیعیان الحوثی به پا خواستند:تحولات مهم اما بی سر و صدا در جنوب شبه جزیره عربستان

شیعیان الحوثی به پا خواستند:تحولات مهم اما بی سر و صدا در جنوب شبه جزیره عربستان

گروه مسلح الحوثی استان های صعده و عمران را در شمال یمن به طور کامل تحت کنترل خود در آورده و بر برخی از مناطق استان های جوف، حجه، المحویت و استان صنعا سلطه جزئی پیدا کرده است.

  به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، روزنامه القدس العربی نوشت ایران نفوذش را در بسیاری از مناطق مرزی یمن افزایش می دهد و  عربستان به تدریج در حال از دست دادن نفوذش در یمن است.
این روزنامه چاپ لندن در پایگاه اینترنتی خود نوشت: «نفوذ عربستان عملا رو به کاهش به نفع نفوذ ایران است. این امر پس از صعود نیروها و افراد مسلح گروه الحوثی رخ داد که به قوی ترین مرکز نظامی بیرون از چارچوب دولت تبدیل شده اند».
این منبع نوشت: به رغم نقش مهمی که عربستان در طول تاریخ معاصر و از زمان اوایل دهه شصت تا به امروز در یمن ایفا کرد و میلیون ها ریال را به صورت ماهانه روانه این کشور کرد تا بتواند وفاداری شیوخ قبایل و افراد دارای نفوذ را در دولت یمن به دست بیاورد اما ایران در مدتی کوتاه توانست با کمک گروه الحوثی حمایت بخش قابل توجهی از اقشار عادی مردم یمن و نیز وفاداری تعداد زیادی از مسئولان مهمترین پایگاه های نظامی، امنیتی و سیاسی را که طبیعتا پیروان مذهب شیعه زیدیه هستند، کسب کند».
بسیاری از تحلیلگران مسائل سیاسی بر این باورند که درصورتی که استان جوف یمن دست گروه مسلح الحوثی بیفتد، نه تنها دولت یمن بلکه نفوذ عربستان به طرزی قابل توجه سقوط خواهد کرد.

تحولات یمن
القدس العربی نوشت: عربستان نفوذش را در یمن در نوار مرزی با خاکش به سرعت از دست خواهد داد به ویژه این که برخی از شیوخ با نفوذ ارتباط خود را با عربستان به علت سیاست های مخالفت جویانه اش با انقلاب مردمی در یمن کاهش دادند.
جنوب یمن هم حال روزش بهتر از شمال یمن نیست. گروه های مسلح عملاً کنترل برخی مناطق جنوبی را در دست دارند. مسئولان نظامی یمن اعلام کردند پانزده نظامی ارتش توسط افراد مسلح در جنوب این کشور ربوده و اعدام شده اند.
یک مسئول ارتش یمن اعلام کرد این پانزده نظامی در استان حضرموت در جنوب شرقی یمن توسط یک گروه از عناصر القاعده ربوده شدند و اندکی بعد اعدام شدند. اما آنچه واقعیت دارد این گروه ها با القائده ارتباطی ندارند بلکه این افراد خواستار جدایی از صنعا هستند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از صنعا، حمله به نظامیان ارتش و نیروهای پلیس یمن در منطقه حضرموت در روزهای اخیر به شدت افزایش یافته است و مسئولان نظامی یمن این حملات را به شاخه القاعده در کشورشان نسبت می دهند. روز چهارشنبه نیز هفت نظامی ارتش یمن در کمین عناصر مسلح القاعده در سه استان جنوب و جنوب شرقی یمن کشته شدند. ارتش یمن چند ماهی است که کنترل خود را بر سه استان جنوبی یمن به صورت نسبی از دست داده است.




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : mahdi
تاریخ : 1 آذر 1393
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: